Ako veľmi môžu zamestnávatelia hovoriť do oblečenia svojich zamestnancov?
Viete si predstaviť, že vstúpite do kancelárie, kde vás privíta pracovníčka v teplákoch a okolo nej bude mávať upratovačka v elegantnom kostýme? Táto myšlienka je zábavná, ale v skutočnosti je veľmi malá pravdepodobnosť, že sa s takouto situáciou stretnete. Pokiaľ ide o upratovačku, jej oblečenie závisí čisto od jej výberu, pokiaľ jej spoločnosť nerozkáže nosiť uniformu alebo uniformu, ale na pracovných pozíciách, ktoré predstavujú závažnejšie činnosti, sa personál spravidla riadi obliekaním. Má zamestnávateľ právo nariadiť ich?
Zákonník práce neznamená oblečenie
V Zákonníku práce nie je zmienka o predpísanom oblečení, iba o ochranných prvkoch vrátane ochranných odevov. Zákon vyžaduje, aby zamestnávatelia poskytli zamestnancom špecifický ochranný odev, ktorý zvyšuje bezpečnosť práce, a v prípade opotrebenia je zamestnávateľ povinný zabezpečiť ich výmenu.
Zamestnanec je povinný dodržiavať interné predpisy
Ak zamestnávateľ chce a vyžaduje od svojich zamestnancov predpísané oblečenie, musí to byť ustanovené vo vnútorných predpisoch. Zamestnanec podpisuje súhlas s dodržiavaním vnútorných predpisov už pri svojom nástupe, súčasne s pracovnou zmluvou, vrátane uniforiem, ktoré vyžadujú niektoré pracovné pozície - nemocnice, polícia atď. Povinné oblečenie je niekedy súčasťou samotnej pracovnej zmluvy.
Vnútorné predpisy môžu mať odlišné znenie, v závislosti od povahy spoločnosti. Niektoré spoločnosti požadujú nosenie farieb, ktoré zodpovedajú politike spoločnosti, iné zakazujú v lete iba šortky mužom a ženy v tielkách s úzkymi remienkami alebo hlbokými výstrihmi.
Ukončenie pre nevhodné oblečenie
Ak zamestnanec nemá predpísané oblečenie, môže to byť pre zamestnávateľa dôvod na ukončenie, ktoré má zamestnávateľ právo dať okamžite a bez varovania.
Väčšina zamestnávateľov však najskôr upozorní svojich podriadených na nevhodné oblečenie. Nie je pravidlom, že zamestnanec je prepustený, ak príde v bližšie neurčenom oblečení iba raz a ospravedlní sa.